Зоҳиран чунин ба назар мерасад, ки дар эҷодиёти устод тамоми ҷанбаҳои ҳаёт ба риштаи тасвир кашида шуда бошад, ки ин як ҳақиқати ҳол асту халос.
С. Айнӣ бешубҳа санъаткорест асил, бузург ва нотакрор, ки бо офаринишу ба майдон баровардани қаҳрамонҳояш дар адабиёти даврони нав як таҳаввулотеро ба по хезонд. Навгониҳое, ки дар адабиёти он давр устод ворид сохтанд бешак беназир ва таҳрикдиҳанда буданд. Аз он ҷумла офаридани асарҳои сегона (трилогия) (“Дохунда”. “Ятим”. “Ѓуломон”) дар адабиёти шуравӣ падидади нав буд, гарчанде ин анъана дар адабиёти классикӣ маъмул бошад ҳам, ҳақиқатнигорӣ, ошкорбаёнӣ, нишон додани қаҳрамонҳои дар ҳақиқат поктинату софдил, ҳифзу нигаҳдории урфу одат, анъана ва фарҳангу маданияти аҷдодӣ аз тарафи қаҳрамонони устод намунаи баланди навоварӣ дар адабиёт маҳсуб меёбад.
Устод қариб дар ҳамаи соҳа, жанру намудҳои адабиёти муосири тоҷик пешдастӣ намуда, бо ин намунаҳои ҳайратафзои эҷоди бадеӣ, таърихию илмӣ офаридаашон то охири ҳаёти худ сарвари ибратбахши адибон гардидааст. Ин тарафи масъала буд, ки то имрӯз ҳаёту фаълоияташон мавриди омӯзиш ва тадқиқотҳои илмию адабӣ гашта, ҳар замон як паҳлӯи эҷодиёти устод аз нав омӯхта мешавад.
Яке аз хусусиятҳои қалами сеҳрбаёни бузургворон дар он аст, ки ба осори эҷодии онҳо ҳар қадар амиқтар назар андозед боз ҳам чашмаи фикру ақидаҳои онҳо ҳамонқадар равшантар фавора мезанад. Айнӣ ва эҷодиёти ӯ низ аз ҳамин қабил осор маҳсуб меёбад.